Olli Juntunen Impivaaran talousseura

Peruskoulun ongelmat johtuvat opettajista

 

Julkisessa keskustelussa usein vaaditaan opettajien aseman vahvistamista. Monet konservatiivit katsovat, etteivät opettajat enää pysty hallitsemaan oppilaita. Erityisesti on vaadittu opettajille oikeutta fyysisesti tarttua oppilaisiin ongelmatilanteissa. Itse tavallaan ymmärrän tämän kannan, mutta mielestäni jos näin pitkälle on menty, virhe on tapahtunut jo paljon aikaisemmin.

 

Opettajalla tulee olla niin vahva asema luokkahuoneessa, että koululaiset kunnioittavat häntä siinä määrin, ettei pakkotoimiin ole tarvetta. Opettajan aseman ja auktoriteetin tulee perustua oikeudenmukaisuuteen, reiluuteen ja pätevyyteen, ei siihen että hän on suurempi ja vahvempi eikä myöskään suuriin valtaoikeuksiin. Opettajien heikko asema johtuu siitä, että aivan liian usein he eivät ole ihmisinä sellaisia, että koululaiset arvostaisivat heitä.

 

Opettajaksi hakeutuu liikaa vääränlaisia henkilöitä. Monet näistä ovat olleet itse hyviä koulussa ja viihtyneet siellä. Tällöin heidän on huomattavan vaikea itse ymmärtää sellaisia oppilaita, jotka eivät ole hyviä eivätkä viihdy. Nämä ovat kuitenkin juuri niitä oppilaita, jotka vaativat eniten opettajan huomiota. Hyvät ja motivoituneet eivät vaadi läheskään samassa määrin, eihän heillä ole tässä suhteessa ongelmaa.

 

Opettajan työ on usein kutsumusammatti. Tämä työ vaatii omanlaisensa ihmisen. Auktoriteetin tulee perustua opettajaan itseensä, hänen ominaisuuksiinsa, ei asemaan. Positiivisuudella ja kannustuksella hänen pitää pystyä kannustamaan myös ongelmatapauksia. Sama ongelma on havaittavissa armeijassa ja työpaikoilla. Mikäli alaiset oikeasti kunnioittavat johtajaa, ei tämän tarvitse samalla tavoin käyttää valtaansa alaisiinsa, vaan häntä totellaan ilman rangaistuksen uhkaakin.

 

Koulukiusaaminen on suuri ongelma, jota on yritetty ratkaista ainakin koko minun ikäni ajan. Tämä saattaa loukata joitakin ihmisiä, mutta oman kokemukseni mukaan juuri opettajat syyllistyvät usein kiusaamiseen. Tähän syyllistyvät erityisesti sellaiset opettajat, jotka ovat epävarmoja omasta roolistaan luokassa. Tällöin he hakevat hyväksyntää oppilailta tavallaan jakaen oppilaat eri ryhmiin, joista erityishuomion saavat lellikit ja inhokit.

 

Tunnustan olleeni lähes aina inhokki, minkä takia koko peruskoulu olikin traumaattinen kokemus. Olin kai liian silmään pistävä, puhelias, aktiivinen ja kapinallinen. Minulle kerrottiin lukemattomia kertoja, että kaikkia koskivat samat säännöt ja ettei minulla ollut mitään erioikeuksia. Tästä ei ollut hyötyä, koska havaitsin jatkuvasti, että minua kohdeltiin huomattavasti tiukemmin kuin useimpia. Tällaisen inhokin asema on todella heikko, hän yleensä katkeroituu, mikä ei ainakaan paranna hänen asennettaan.

 

Heikot opettajat valitsevat itselleen inhokkeja ja suosikkeja. Inhokin asema on todella heikko, koska opettajakin on häntä vastaan. Tällöin hänellä ei ole oikeastaan mitään suojaa myöskään muita oppilaita vastaan. Toki on olemassa paljon hyviäkin opettajia, mutta juuri kiusaamisen ja suosikkijärjestelmän olemassaolo kertoo siitä, että kaikki opettajat eivät kykene selviytymään velvollisuuksistaan.

 

Miten sitten ratkaista nämä ongelmat? Miten saada parempia opettajia? Vaikea sanoa, mutta itse ryhtyisin ratkaisemaan ongelmaa opettajankoulutuksesta. Sen sijaan, että tarkastellaan vain opettajan opintoja ja muodollista pätevyyttä, tulisi tarkastella enemmän sitä, millaisia henkilökohtaisia ominaisuuksia opettajilta tarvitaan. Tämä on tietysti vaikea tie, mutta en usko helppoa ratkaisua olevan olemassakaan tähän ongelmaan.

 

Eräs ongelma saattaa olla se, että opettajaksi opiskelevat tulevat suoraan lukiosta. Tällöin he valmistuvat suoraan ammattiin vailla riittävää elämänkokemusta. Toisaalta nykyään ollaan huolissaan jo yleensäkin siitä, että opiskelijat valmistuvat liian myöhään ja tätä pidetään ongelmana kansantalouden kannalta. Tämä harhaluulo on tosin jo uuden kirjoituksen paikka.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Jouni Nordman

Eli koulu kiusaamisen oikeuttaa opettajat, se pitää paikkaansa, sillä heidän vastuulla on turvallinen ympäristö, jossa säännöt luodaan heikoimpien mukaan. Miten tälläinen ympäristö luodaan, ei ainakaan nykymallin mukaisesti, jossa opetus painottuu pikkasen keskiarvon yläpuolelle.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Tähän myös itse olen kiinnittänyt huomiota, että opettajakoulutukseen hankkiutuvat vanhat hikarit. Valtaosa oppilaista kun ei ole kovin kiinnostunut monestakaan koulun oppiaineesta, ja tässä sitten tulee "yhteentörmäyksiä".

Toimituksen poiminnat